Å forsvare kongeriket Norge sine territorier, vårt folk og våre verdier kan kun skje ved at hele folket stiller seg bak dette ønsket og gir sine bidrag til saken

Å forsvare landet mot ytre fare er Forsvarsmaktens første og viktigste oppgave.

Vi skal som del av NATO selvsagt og etter evne levere bidrag til internasjonale operasjoner. Det har vi gjort tidligere, og det gjør vi i dag. Og på et nivå vi kan være stolte av. Denne oppgaven har sin pris. Nemlig at våre styrker naturlig nok ikke kan være 2 steder samtidig. Som konsekvens av dette faktum vil vi ha relativt lite gripbare kapasiteter her hjemme når vi deltar med store bidrag i FN - NATO operasjoner ute i verden.

Norge har nå fått ny Forsvarssjef (FSJ), en mann med innsikt, forståelse og kompetanse innen dette dilemmaet. FSJ varsler at hans krav til våpenmakten, er å ha BEREDSKAPSKLARE avdelinger over hele fjøla. Videre varsles prioritering av reetablering av TOTALFORSVARS konseptet. Samt et ønske om å realisere mest mulig kampkraft for hver krone. Dette liker vi i Forbundet for Norske Befal veldig godt og vi deler fullt ut FSJ’ens syn.

Men skal FSJ med Forsvarsmakten lykkes med dette, må våre politiske ledere forstå det samme som FSJ’en forstår, og prioritere forsvaret av kongeriket. Dessverre ser liten vilje til dette fra det politiske nivået selv om vi i Norge er steinrike. Et godt eksempel på denne politiske uviljen er at vi under Coronakrisen har sett at folk flest stiller opp på nasjonal dugnad. De innretter seg etter våre politikernes føringer. Folket gjør langt på vei jobben med å begrense spredningen og derav skadevirkningene fra COVID 19. Forsvarsmakten ble og blir i denne krisen selvsagt benyttet. Forsvarsmakten tillegges mange kostnadsdrivende oppgaver. Oppgaver som slettes ikke kompenseres av våre politikere. Kostnadene må dekkes inn av den enkelte våpengrens og avdelings tildelte budsjetter. Dette mener Forbundet for Norske Befal er en helt ubegripelig avgjørelse når vi vet hva våre politikere bidrar økonomisk til mange andre aktører under denne krisen i nasjonal og global sammenheng.

Videre må forsvarsmakten innrettes slik FSJ bestemmer, hvor Forsvaret må tenke beredskap og mest mulig kampkraft for hver krone. Etter vår mening har FSJ’en ansvaret for at de totale ressurser i Forsvaret blir benyttet på den best optimal måte, som gir høyest mulig operativ effekt. Forbundet for Norske Befal mener at forsvarsmakten har et stort potensiale her.

Forsvarsmakten burde forvalte personellet slik at vår nasjon fikk optimalisert nytteverdien av våre soldater på en bedre måte. Vårt befal pensjoneres som kjent i årsskiktet 57 - 60 år. Da er det slutt. Til tross for betydelig kompetanse på et tidspunkt kanskje er den beste i vedkommendes karriere noen sinne. Burde ikke denne kompetansen benyttes til forsvar av landet ved behov i minst 10 år til? Selvsagt som reservister som vet hvor de de skal møte for nødvendig utrustning og opptrening, før de fordeles ut en avdeling eller stab.

Vi har som kjent ikke et mobiliseringsforsvar lengre. Derfor blir alt for mange befal som av forskjellige årsaker har sluttet i Forsvaret rett og slett glemt. Vi vet at ved krise/krig vil forsvarsmakten har behov for dette befalet med sin høye kompetanse. Svært mange av disse kapable krigerne vil svært gjerne stille opp for å gi sitt bidrag til vern av Kongeriket om de fikk muligheten. Det får de i dag dessverre ikke, noe Forbundet for Norske Befal synes er direkte galt. Rasjonale for at disse ikke blir benyttet, ligger tydeligvis på mangel av penger, planverk og organisering.

Skal landet forsvares må politikerne ha tro på Forsvaret - politikerne og Forsvaret må ha tro på Folket - og folket må ha tro på Forsvarsmakten.

Vi i Forbundet for Norske Befal arbeider for at det må etableres planverk og utrustning for å kunne utnytte dette personellet ved innsetting i krise og krig

Oppnår vi dette, vil det være et vesentlig bidrag til å øke forsvarsevnen i Norge.

Mer kampkraft for hver krone!

Støtt FFNB – www.ffnb.no


Forrige
Forrige

Interesse-organisasjonene inn mot Forsvaret.

Neste
Neste

Regjeringens forslag til ny LTP er uomtvistelig en villet avvikling av den nasjonale forsvarsmakten i Norge?