Regjeringens forslag til ny LTP er uomtvistelig en villet avvikling av den nasjonale forsvarsmakten i Norge?
Nå har vi nettopp nok en gang feiret 8.mai. En dag der vi hyller våre veteraner fra den Andre Verdenskrig og våre nyere veteraner for innsatsen de faktisk har gjort for fredens sak.
Flaggene er nå firt og hverdagen er tilbake, kransene visner, og den svulstige retorikken og festtalene våre ledere fikk lirt av seg i den anledning, blir erstattet med globalistiske tilnærminger fra våre politiske ledere.
Om LTP blir vedtatt slik den er fremlagt av Regjeringen, er vi uten tvil prisgitt andre allierte om landet vårt blir utfordret av en fremmed makt.
Har Regjeringen virkelig tenkt gjennom og lagt edruelige trusselvurderinger til grunn for LTP? Forbundet for Norske Befal tviler sterkt på det. Grundige analyseresultater ifm nasjonal sikkerhet og beredskap synes ikke å være drivkraften bak hverken politikerne og LTP.
Vi vil i den forbindelse måtte stille følgende spørsmål:
1. Hva gjør Norge om alle andre allierte nasjoner velger norsk løsning, dvs å bygge ned sine militære kapasiteter for så å legge ansvaret på NATO?
2. Hvilken førsteinnsats i en krig på norsk territorium ser Regjeringen vil være naturlig å forvente av en rasert nasjonal militærmakt?
3. Vil Regjeringen på bakgrunn av dagens kapasitetsproblemer i Forsvaret endre forbudet mot fremmede baser på norsk jord i fredstid?
Om dette blir resultatet ser vi virkelig mørkt på alle konflikter som måtte oppstå uten at Artikkel V kan gjøres gjeldende.
For nasjonens sikkerhet er det etter vårt syn IKKE rom for Regjeringen å gamble med nasjonal sikkerhet, særlig ikke i en tid der det sikkerhets politiske landskapet i Europa er både skjørt og uoversiktlig med et Russland som ruster opp.
Selvsagt skal vi fortsatt ha omsorg for, og hjelpe de fattige i verden, noe vi faktisk er best i verden på.
Norge vil benytte i 2020 kun 1,6 % av BNP på Forsvarssektoren, en sektor som skal vokte og verne oss og gi nasjonen trygghet mot ytre fare, samt delta med styrkebidrag i alliansen ved behov og når Sikkerhetsrådet ber om det. Videre skal Forsvaret yte bistand etter Bistandsinstruksen ved behov.
Om vår politiske ledelse måtte mene at en nasjonal forsvarsmakt som er i god stand, er uten relevans, burde man virkelig gjøre nødvendige trusselvurderinger på nytt. Her korresponderer definitivt ikke Regjeringens handling med opplest og vedtatt trusselbilde fra PST og E-Tjenesten.
Tiden er nå etter vårt syn overmoden til å se realiteter, handle rasjonelt og virkelig ta et nasjonalt krafttak for beredskap og sikkerhet til beste for Kongerikets borgere. Vi behøver ikke en Corona-kommisjon for å fortelle oss at nasjonale forberedelser var et sorgens kapittel for Norge. Dessverre ser det ikke ut som om Regjeringen har lært av dette mtp på forslaget for LTP for Forsvaret. Vi gjør atter en gang de samme feilene.
Lytt til FSJ sitt råd bevilg penger til at alternativ A i LTP.
Gjøres ikke det kan fort neste nasjonale dugnad være å komme gjennom en militær konflikt.
Hilsen
Styret i Forbundet for Norske Befal
www.ffnb.no